De Lloyd NV | Article - Map
Inloggen
Abonneren
Adverteren
RSS Feed
Nieuws
Services
Lloyd TV
MediaKit
Nieuwsbrieven
Events
Contact
Beleid
Bedrijven
Markt
Opinies
Mensen & Events
Oplossingen
Vacatures
Faillissementen
BEANR
Links
Archief Metis
Polls & reacties
Official Notices
Quer Durch
Lloyd TV
De Rode Sofa
Port of Ghent TV
Abonneren
Advertising
Adverteren
eLloyd
eLloyd Plus
Informatie
Adverteren
Over Mediabedrijf De Lloyd
Advertising
Jaarboek Haven Antwerpen 2012
Abonneren
Gerelateerde mappen
Haven Gent
» Bekijk dossier
Haven Rotterdam
» Bekijk dossier
Haven Zeebrugge
» Bekijk dossier
Meest gelezen
Bergers verlaten wrak 'MSC Flaminia' (+ video)
‘MSC Flaminia’ op weg naar schuilplaats voor Britse kust
Trafiek Zeebrugge daalt in eerste jaarhelft
Uniek marifoonnummer voor binnenvaart in Antwerpse haven
Fakkel van pr-manager bij Van Hool doorgegeven
Vanavond mogelijk hinder op Belgisch spoor door staking
Tom Boudewijns wint nationale finale YETD
Nog vijf alternatieven voor Oosterweelverbinding in plan-MER-onderzoek
Registraties bedrijfsvoertuigen in het slop
Panalpina ontvangt tweede B747-8F in eigen livery
Printen
Share
|
Shortsea
DFDS heeft recordjaar achter de rug
01 maart 2012
1
2
3
4
5
DFDS heeft zijn twee strategische doelstellingen voor 2011 gehaald: een geslaagde integratie van Norfolkline en een fors verbeterd resultaat in de logistiek. Dat vertaalde zich in een recordwinst.
De Deense scheepvaart- en logistiekgroep sloot het jaar af op een omzet van 11,63 miljard Deense kroon (1,56 miljard euro). Dat was zowat een vijfde meer dan in 2010, maar toen telde Norfolkline nog maar voor een half jaar mee. De fors toegenomen omzet is - ondanks een aantal desinvesteringen - dan ook geen verrassing.
Ceo Niels Smedegaard en cfo Torben Carlsen focusten bij de voorstelling van de jaarcijfers dan ook op de grotere rendabiliteit van de groep. De bedrijfswinst (ebitda) ging met 18% omhoog van 1,27 naar 1,50 miljard kroon (201 miljoen euro), de winst voor belastingen van 547 naar 742 miljoen kroon (100 miljoen euro). Het beste resultaat ooit.
De scheepvaartactiviteiten leverden 7,80 miljard kroon inkomsten en 1,42 miljard winst op. De logistieke divisie was goed voor 4,33 miljard omzet en 171 miljoen kroon winst.
Voor 2012 gaan Smedegaard en Carlsen uit van een vrij stabiele totale omzet, maar op een herhaling van het globale groepsrecord van 2011 rekenen ze niet. De bedrijfswinst zou tussen de 1,30 en 1,35 miljard kroon schommelen. Dat heeft te maken met factoren zoals de hogere bunkerprijzen en met de toegenomen concurrentie.
Dat laatste geldt in het bijzonder voor de Noordzee, waar DFDS op zijn hoofdroute tussen Zweden en het VK geconfronteerd wordt met de nog zwakke vraag in Groot-Brittannië en met de verschijning van een nieuwe speler die voor een bijkomend capaciteitsaanbod zorgt. In het Balticum, waar DFDS vorig jaar twee nieuwe diensten opstartte, zouden de volumes wel verder stijgen. De zwakkere vraag en de druk op de tarieven wil de groep te lijf gaan met nieuwe efficiëntieverhogingen en kostenverminderingen.
Op veel organische groei vestigt DFDS dus dit jaar zijn hoop niet. Maar Smedegaard en Carlsen hielden de deur ook ditmaal open voor groei door acquisities. De groep heeft daar de financiële middelen voor ter beschikking. "Zowel aan scheepvaart- als aan logistiekzijde is er ruimte voor verdere consolidatie op de markt", zei de ceo.
Wat de Belgische operaties betreft, verklaarde Smedegaard dat de resultaten van de lijn Zeebrugge-Rosyth "nog niet op een volledig bevredigend peil" staan, maar dat er vooruitgang was geboekt en er geen plannen zijn om de lijn te schrappen. Al was het maar, omdat ze een goede aanvulling biedt op de ropax-verbinding tussen IJmuiden en Newcastle. DFDS Logistics Gent zit weer op het goede pad en heeft bijgedragen tot de positieve ommekeer in de logistieke divisie.
Voor de dienst Gent-Göteborg lopen de onderhandelingen met Volvo Logistics, de belangrijkste klant, nog over een verlenging van het bestaande contract. DFDS testte onlangs de mogelijkheden voor de bediening van Gent door grotere schepen, maar de behoefte aan een verhoging van capaciteit of frequentie op die route laat zich op dit ogenblik niet voelen.
Ook de goede prestaties op de route tussen Rotterdam en het VK, waar twee routes op Immingham werden samengevoegd, hebben bijgedragen tot het goede groepsresultaat. "De volumes tussen Rotterdam en Immingham stegen met 23% en op de route met Felixstowe is er een groei van 0,8% ten opzichte van 2010. DFDS Seaways heeft vorige maand een zesde vrachtschip ingezet. We verzorgen nu meer dan vijftig afvaarten per week tussen Rotterdam en het Verenigd Koninkrijk. Daarmee zijn we het enige bedrijf in deze markt die zoveel capaciteit aanbiedt", zegt Rob Olbertz, route director NL-UK.
Reageren
Beoordeel dit artikel:
1
2
3
4
5
Uw naam: *
E-mailadres: *
Type the code from the image
Uw bericht: *
Reageren
Alle velden met * zijn verplicht
loading...
Nieuws
Beleid
Bedrijven
Markt
Opinies
Mensen & Events
Oplossingen
Services
Vacatures
Faillissementen
BEANR
Links
Archief Metis
Polls & reacties
Official Notices
Quer Durch
Lloyd TV
Lloyd TV
De Rode Sofa
Port of Ghent TV
MediaKit
Abonneren
Advertising
Adverteren
Nieuwsbrieven
eLloyd
eLloyd Plus
Informatie
Events
Contact
Adverteren
Over Mediabedrijf De Lloyd
Advertising
Jaarboek Haven Antwerpen 2012
Abonneren
Copyright (c) 2012 De Lloyd NV