De Lloyd NV | Article - Map
Inloggen
Abonneren
Adverteren
RSS Feed
Nieuws
Services
Lloyd TV
MediaKit
Nieuwsbrieven
Events
Contact
Beleid
Bedrijven
Markt
Opinies
Mensen & Events
Oplossingen
Vacatures
Faillissementen
BEANR
Links
Archief Metis
Polls & reacties
Official Notices
Quer Durch
Lloyd TV
De Rode Sofa
Port of Ghent TV
Abonneren
Advertising
Adverteren
eLloyd
eLloyd Plus
Informatie
Adverteren
Over Mediabedrijf De Lloyd
Advertising
Jaarboek Haven Antwerpen 2012
Abonneren
Gerelateerde mappen
Franse havens
» Bekijk dossier
Haven Antwerpen
» Bekijk dossier
Haven Gent
» Bekijk dossier
Haven Zeebrugge
» Bekijk dossier
Meest gelezen
Bergers verlaten wrak 'MSC Flaminia' (+ video)
‘MSC Flaminia’ op weg naar schuilplaats voor Britse kust
Trafiek Zeebrugge daalt in eerste jaarhelft
Uniek marifoonnummer voor binnenvaart in Antwerpse haven
Fakkel van pr-manager bij Van Hool doorgegeven
Vanavond mogelijk hinder op Belgisch spoor door staking
Tom Boudewijns wint nationale finale YETD
Nog vijf alternatieven voor Oosterweelverbinding in plan-MER-onderzoek
Registraties bedrijfsvoertuigen in het slop
Panalpina ontvangt tweede B747-8F in eigen livery
Printen
Share
|
Binnenvaart
Vlaamse havens willen niet meebetalen aan Seine-Schelde
16 maart 2012
1
2
3
4
5
De Vlaamse zeehavens zijn fel gekant tegen de vraag van Franse zijde om via een 'virtuele tol' bij te dragen tot de financiering van de binnenvaartas Seine-Schelde.
Zij hebben hun standpunt terzake aan de Vlaamse regering kenbaar gemaakt in de aanloop naar de vergadering van de Intergouvernementele Commissie voor Seine-Schelde, één van de prioritaire projecten in de uitbouw van de trans-Europese transportnetwerken (TEN-T). Die komt maandag bijeen.
Frankrijk wil de helft van de vier miljard euro die nodig zijn voor de bouw van het 106 km lange Seine-Nord-kanaal tussen Compiègne en Cambrai verhalen via een tolheffing. Die tol zou door de gebruikers betaald moeten worden en over de hele lengte van de 350 km lange verbinding van Gent naar Parijs moeten gelden. Maar als Vlaanderen geen tol wil heffen op zijn deel van die route, zou men de havens die voordeel zullen halen uit de aanleg van de nieuwe binnenvaartas op groot gabariet tussen het Seinebekken en de rest van het Europese waterwegennet kunnen aanspreken, zo redeneren de Fransen.
Voor die 'virtuele tol' zijn de Vlaamse havens absoluut niet te vinden. Zij vinden zo'n eis niet stroken met het Vlaams beleid inzake financiering van ontsluitingsinfrastructuur die ook in de eigen regio - en dus a fortiori voor een buitenlands project - nergens uitgaat van een bijdrage van de havens. Daarbij wordt ook onderstreept dat Vlaanderen voor de inspanningen die het zelf doet om bijvoorbeeld de Leie-as, het Vlaamse deel van Seine-Schelde, op te waarderen nooit geld gevraagd heeft van buitenlandse partners die daar nochtans ook voordeel uit halen. Bovendien vinden ze het niet kunnen dat baten gelinkt worden aan een deel van het hele project, hoe belangrijk dat ook is.
Hun conclusie is dan ook duidelijk: "De Vlaamse havens zijn niet bereid een financiële bijdrage te leveren aan het project, onder welke vorm dan ook."
Daarmee staan de havens op dezelfde lijn als de Vlaamse overheid, zo bleek gisteren in de Commissie Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement. De twee topmensen van Waterwegen & Zeekanaal, Leo Clinckers en Eric Van den Eede, maakten er een uitgebreide stand van zaken in het Seine-Schelde-dossier en van de vooruitgang van de werken aan Vlaamse kant op. Daarbij kwam ook het tolaspect aan bod.
Eric Van de Eede hanteerde daarbij argumenten die gelijk lopen met die van de havens om een Vlaamse bijdrage (onder welke vorm ook) aan de bouw van de Franse schakel in Seine-Schelde van de hand te wijzen. "Als er een tol komt over de ganse lengte van het traject, dan zal de tol voor het Vlaamse deel het eigen gewest ten goede komen. We zijn niet van plan grensoverschrijdende transfers te organiseren", voegde hij daaraan toe.
Over de tolheffing wordt intussen nog steeds gepraat met alle betrokken partijen, waaronder de (potentiële) gebruikers. Volgens Van den Eede liggen nog verschillende scenario's op tafel, maar zullen trafieken die sterker afhankelijk zijn van de waterweg (zoals bouwmaterialen en landbouwproducten) tegen een hoger tarief aankijken dan 'meer volatiele' goederenstromen zoals de containers die bij een te hoge prijszetting gemakkelijker kunnen uitwijken naar andere modi.
Als basisprincipe blijft bij dit alles overeind dat de tolheffing gemiddeld niet hoger mag liggen dan zowat een derde van het economisch voordeel dat gebruikers uit Seine-Schelde zullen puren. "Meer dan de helft van de economische voordelen komt de gebruikers ten goede. Want het blijft de bedoeling de vaarweg concurrentieel zo aantrekkelijk mogelijk te maken."
Reageren
Beoordeel dit artikel:
1
2
3
4
5
Uw naam: *
E-mailadres: *
Type the code from the image
Uw bericht: *
Reageren
Alle velden met * zijn verplicht
loading...
Nieuws
Beleid
Bedrijven
Markt
Opinies
Mensen & Events
Oplossingen
Services
Vacatures
Faillissementen
BEANR
Links
Archief Metis
Polls & reacties
Official Notices
Quer Durch
Lloyd TV
Lloyd TV
De Rode Sofa
Port of Ghent TV
MediaKit
Abonneren
Advertising
Adverteren
Nieuwsbrieven
eLloyd
eLloyd Plus
Informatie
Events
Contact
Adverteren
Over Mediabedrijf De Lloyd
Advertising
Jaarboek Haven Antwerpen 2012
Abonneren
Copyright (c) 2012 De Lloyd NV