De Lloyd NV | Article - Map
Inloggen
Abonneren
Adverteren
RSS Feed
Nieuws
Services
Lloyd TV
MediaKit
Nieuwsbrieven
Events
Contact
Beleid
Bedrijven
Markt
Opinies
Mensen & Events
Oplossingen
Vacatures
Faillissementen
BEANR
Links
Archief Metis
Polls & reacties
Official Notices
Quer Durch
Lloyd TV
De Rode Sofa
Port of Ghent TV
Abonneren
Advertising
Adverteren
eLloyd
eLloyd Plus
Informatie
Adverteren
Over Mediabedrijf De Lloyd
Advertising
Jaarboek Haven Antwerpen 2012
Abonneren
Gerelateerde mappen
Haven Gent
» Bekijk dossier
Haven Zeebrugge
» Bekijk dossier
Meest gelezen
Bergers verlaten wrak 'MSC Flaminia' (+ video)
‘MSC Flaminia’ op weg naar schuilplaats voor Britse kust
Trafiek Zeebrugge daalt in eerste jaarhelft
Uniek marifoonnummer voor binnenvaart in Antwerpse haven
Fakkel van pr-manager bij Van Hool doorgegeven
Vanavond mogelijk hinder op Belgisch spoor door staking
Tom Boudewijns wint nationale finale YETD
Nog vijf alternatieven voor Oosterweelverbinding in plan-MER-onderzoek
Registraties bedrijfsvoertuigen in het slop
Panalpina ontvangt tweede B747-8F in eigen livery
Printen
Share
|
Binnenvaart
"Nog geen beslissing mogelijk over Seine-Schelde-West"
16 maart 2012
1
2
3
4
5
"Op basis van de beschikbare studies is het onmogelijk conclusies te trekken of een beslissing te nemen over de verbreding van het Schipdonkkanaal. Daarvoor bevatten die studies te veel leemtes."
Die conclusie trokken zowel Filip Watteeuw (fractievoorzitter voor Groen) als Sas van Rouveroij (foto) (zijn tegenhanger bij Open VLD) gisteren in de Commissie Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement na de gedachtenwisseling rond de drie jongste rapporten over de mogelijke ombouw van het Schipdonkkanaal tot een volwaardige binnenvaartontsluiting op groot gabariet voor de haven van Zeebrugge onder de noemer 'Seine-Schelde-West'.
Die drie studies - over de waterbalans, de ecohydrologische impact en de hinterlandontsluiting van Zeebrugge - werden eerder aan de commissie voorgesteld. De twee eerste leken vrij positieve resultaten af te werpen voor het project, de derde lijstte een aantal opties op. Gisteren konden de parlementsleden met hun vragen terecht bij de auteurs van de drie documenten.
Wat volgde was een lang, bijwijlen vrij technisch en soms bijna bitsig debat dat zich vooral toespitste op de twee eerste studies. Uit de discussie bleek dat het door de academici aangereikte kader geen sluitende antwoorden kan bieden op veel van de vragen waarmee de Vlaamse volksvertegenwoordigers in dit dossier zitten. De professoren verdedigden hun aanpak en conclusies, maar zaten duidelijk met het gevoel dat van hen stellingnames verwacht werden die buiten hun opdracht vielen of waarvoor bijkomend onderzoek nodig zou zijn (waarvoor hun werk dan wel een gedegen vertrekpunt zou bieden).
Wilfried Vandaele (N-VA) vatte de algemene stemming van het debat wellicht het best samen toen hij zei dat hij na het lezen van de rapporten met meer onzekerheid bleef zitten dan na de presentaties die eerder in de commissie plaatsvonden. "De voorwaardelijke wijze wordt veelvuldig gehanteerd, er wordt vaak onder voorbehoud geformuleerd, er is een terugkomende vraag naar bijkomend onderzoek", zo vatte hij het samen.
Aan het einde van de dag stelde Sas van Rouveroij onomwonden dat hij het oneens was met een aantal van door de professoren geformuleerde antwoorden op zijn vragen over de waterbalans en de cruciale vraag of er voldoende water beschikbaar is om tegelijkertijd een breder Schipdonkkanaal en een nieuwe, grotere zeesluis in Terneuzen te voeden. "Eén ding is absoluut onaanvaardbaar en dat is dat beslist beleid - zoals die tweede zeesluis - niet geactiveerd is in deze studie, terwijl de nodige gegevens beschikbaar zijn." Hij vroeg om een actualisatie op grond van die gegevens.
Filip Watteeuw ging nog een stap verder. "Op basis van die waterbalansstudie is het nu onmogelijk conclusies te trekken over een verbreding van het Schipdonkkanaal", oordeelde hij. "De scope van de studies is te beperkt. Er zijn tal van zaken niet meegenomen. De impact van onder meer de klimaatverandering is niet becijferd. Tal van vragen blijven onbeantwoord. Kortom, ze bevatten momenteel nog meer tegenindicaties dan argumenten die pleiten voor een verbreding van het Schipdonkkanaal."
Daarmee lijkt twee jaar studiewerk een maat voor niets te zijn geweest. Het is nu uitkijken naar hoe bevoegd minister Hilde Crevits met die kritiek op de langverwachte rapporten zal omspringen. Op 19 april staat in de commissie van het Vlaams Parlement het politiek debat over het dossier gepland.
Reageren
Beoordeel dit artikel:
1
2
3
4
5
Uw naam: *
E-mailadres: *
Type the code from the image
Uw bericht: *
Reageren
Alle velden met * zijn verplicht
loading...
Nieuws
Beleid
Bedrijven
Markt
Opinies
Mensen & Events
Oplossingen
Services
Vacatures
Faillissementen
BEANR
Links
Archief Metis
Polls & reacties
Official Notices
Quer Durch
Lloyd TV
Lloyd TV
De Rode Sofa
Port of Ghent TV
MediaKit
Abonneren
Advertising
Adverteren
Nieuwsbrieven
eLloyd
eLloyd Plus
Informatie
Events
Contact
Adverteren
Over Mediabedrijf De Lloyd
Advertising
Jaarboek Haven Antwerpen 2012
Abonneren
Copyright (c) 2012 De Lloyd NV