De Lloyd NV | Article
Inloggen
Abonneren
Adverteren
RSS Feed
Nieuws
Services
Lloyd TV
MediaKit
Nieuwsbrieven
Events
Contact
Beleid
Bedrijven
Markt
Opinies
Mensen & Events
Oplossingen
Vacatures
Faillissementen
BEANR
Links
Archief Metis
Polls & reacties
Official Notices
Quer Durch
Lloyd TV
De Rode Sofa
Port of Ghent TV
Abonneren
Advertising
Adverteren
eLloyd
eLloyd Plus
Informatie
Adverteren
Over Mediabedrijf De Lloyd
Advertising
Jaarboek Haven Antwerpen 2012
Abonneren
Laatste nieuws
Logistiek
H. Essers neemt KDL Trans over
03 augustus 2012
Binnenvaart
"Geen sprake van verspilling", stelt Waterwegen en Zeekanaal
03 augustus 2012
Wegvervoer
Nederland controleert intensiever op tachofraude
03 augustus 2012
Infrastructuur
Werken voor nieuwe brug over Albertkanaal in Briegden gaan van start
03 augustus 2012
Havens
Bulk doet Haropa de das om in eerste halfjaar
03 augustus 2012
Foto: (c) Corbis
Printen
Share
|
Scheepvaart
Europa valt binnen bij containerrederijen
17 mei 2011
1
2
3
4
5
Functionarissen van de Europese Commissie hebben dinsdag in meerdere lidstaten een aantal containerrederijen onaangekondigd bezocht om controles uit te voeren.
De Commissie wil nagaan of de rederijen verboden afspraken hebben gemaakt over prijzen of capaciteitsbeheersing.
Ook de grootste containerrederij ter wereld, Maersk Line, bevestigde dat er onderzoekers over de vloer waren geweest. De Deense rederij stelt mee te werken met het onderzoek en is ervan overtuigd dat "haar handelingen conform de Europese regels verlopen". Bij Hapag-Lloyd is identiek dezelfde boodschap te horen. CMA CGM en Hamburg Süd kregen eveneens onverwacht bezoek.
De invallen beperkten zich niet tot de Europese rederijen. Ook in het Europese hoofdkantoor van MOL in Rotterdam en in de Britse kantoren van OOCL en MOL hebben zich inspecteurs aangemeld.
De Nederlandse verladersorganisatie EVO is tevreden dat de Europese Commissie haar verantwoordelijkheid als kartelwaakhond opneemt. De vereniging vond het al vreemd dat er in het crisisjaar 2009 opvallend vaak gelijktijdig extra toeslagen werden doorberekend, maar kan die vermoedens zelf niet hard maken.
De EVO zegt dat er ook toen sprake leek te zijn van gecoördineerde acties om schepen op te leggen. Door de capaciteit op die manier te beperken, konden de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden. De verladersorganisatie kijkt alvast uit naar de resultaten van het onderzoek.
De Europese Commissie heeft de invallen via een mededeling bevestigd en stelt dat er wordt gekeken of de rederijen misbruik zouden gemaakt hebben van een dominante marktpositie. De Commissie benadrukt dat het feit dat er een onderzoek wordt gestart, niet wil zeggen dat de rederijen inderdaad in de fout zijn gegaan.
Het lijkt erop dat de Europese Commissie zelf het initiatief heeft genomen om een onderzoek in te stellen. De Europese verladersraad ESC heeft in elk geval niet formeel om deze actie verzocht.
Reageren
Beoordeel dit artikel:
1
2
3
4
5
Uw naam: *
E-mailadres: *
Type the code from the image
Uw bericht: *
Reageren
Alle velden met * zijn verplicht
loading...
Reacties
12 mei 2012 om 12:39
belgica
Als er iemand een rol speelt om de prijzen naar boven te brengen is het toch wel de overheid , en Wij moeten vele dingen verplicht betalen , maar o wee als een privé bedrijf probeert te overleven en een eerlijke prijs probeert te verkrijgen , dan mag het plots niet meer ....en dan is er plots kartelvorming etc ... jaja zal wel , het geld blijft ook altijd bij de verkeerde hangen , niet ??
loading...
Nieuws
Beleid
Bedrijven
Markt
Opinies
Mensen & Events
Oplossingen
Services
Vacatures
Faillissementen
BEANR
Links
Archief Metis
Polls & reacties
Official Notices
Quer Durch
Lloyd TV
Lloyd TV
De Rode Sofa
Port of Ghent TV
MediaKit
Abonneren
Advertising
Adverteren
Nieuwsbrieven
eLloyd
eLloyd Plus
Informatie
Events
Contact
Adverteren
Over Mediabedrijf De Lloyd
Advertising
Jaarboek Haven Antwerpen 2012
Abonneren
Copyright (c) 2012 De Lloyd NV