De Lloyd NV | Article
Inloggen
RSS Feed
Nieuws
Services
Lloyd TV
MediaKit
Nieuwsbrieven
Events
Contact
Beleid
Bedrijven
Markt
Opinies
Mensen & Events
Oplossingen
Vacatures
Faillissementen
BEANR
Links
Archief Metis
Polls & reacties
Official Notices
Quer Durch
Lloyd TV
De Rode Sofa
Port of Ghent TV
Abonneren
Advertising
Adverteren
eLloyd
eLloyd Plus
Informatie
Adverteren
Over Mediabedrijf De Lloyd
Advertising
Jaarboek Haven Antwerpen 2012
Abonneren
Laatste nieuws
KEP
UPS geeft poging tot overname van TNT Express niet op
16 maart 2012
Spoor
FerCargo wenst incentives voor goederenvervoer
16 maart 2012
Wegvervoer
"Haast en spoed zijn zelden goed"
16 maart 2012
Expeditie
Easyfresh-netwerk nu ook in België vertegenwoordigd
16 maart 2012
spoorwegen
Keus uit drie scenario's voor hervorming Frans spoor
16 maart 2012
Printen
Share
|
Staking
Loodsen leggen Vlaamse havens plat
13 februari 2012
1
2
3
4
5
Vanavond leggen de loodsen en de verkeersbegeleidingsdiensten op de Westerschelde het werk neer. Met de actie willen ze een nieuw overleg over de pensioenhervorming afdwingen.
Volgens Michel Defer van ACOD gaan de acties vanaf vanavond heel zeker door en zal de loef worden afgestoken door de Rededienst Vlissingen die om 19:30 uur het werk zal neerleggen.
"Vanaf middernacht gaan alle maritieme loodsen in staking. Tussen dan en acht uur 's morgens worden er geen schepen beloodsd. Tussen acht en zeventien uur wordt er wel gewerkt, maar volgens het kantooruren regime en met maximale rustperiodes. Na zeventien uur gaan we opnieuw in staking. We werken dus alleen overdag, want het feit dat we in shiften draaien en ons beroep een erg belastend beroep is, wordt door de federale overheid toch niet meer in overweging genomen voor ons pensioen. We passen ons gewoon aan. Bedoeling is op deze manier door te gaan tot we uitgenodigd worden voor overleg", aldus Defer.
Kurt Callaerts van ACV-Transom bevestigt dat het een actie betreft van alle 1000 werknemers binnen de dienst Maritieme Dienstverlening en Kust van de Vlaamse Gemeenschap (MDK). "Het werk zal 12 tot 36 uur worden neergelegd en bij de loodsen kan de actie wellicht meerdere dagen duren."
Tony Vuylsteke, commercial manager van MDK, stelt dat "wellicht en minstens tot woensdag de Vlaamse havens gevolgen zullen ondervinden van de actie. Vooral de Scheldehavens Antwerpen en Gent zullen de acties sterk voelen. Zeebrugge en Oostende misschien wat minder, maar dit blijft afwachten. Ik heb weet van contacten die intussen worden gelegd, maar voor zover ik het nu kan inschatten, zal er voor woensdag weinig bewegen."
Dat de Vlaamse havens op deze manier lamgelegd worden, kan vanwege de gebruikers op weinig begrip rekenen. In een persbericht laat Xavier Van Engelen, directeur-generaal van de Antwerpse Scheepvaartvereniging (ASV) en Naves, weten de acties "des te meer te betreuren, gezien het huidige economische klimaat en in het bijzonder de zeer scherpe concurrentiestrijd die zich aftekent tussen de verschillende havens in de Hamburg - Le Havre range."
Daarmee verwijst hij naar het feit dat Antwerpen 'gedegradeerd' is tot derde Europese containerhaven ten voordele van Hamburg. ASV vindt het ook ontoelaatbaar dat een openbare dienst de scheepvaart op deze manier gijzelt. "Wij moeten vaststellen dat de betrouwbaarheid van deze openbare dienstverlening in feite niet meer gegarandeerd is. Wij stellen dan ook ons huidig standpunt pro een openbaarheid van dienstverlening voor de beloodsing in vraag", stelt Van Engelen.
Voka - Kvk Antwerpen-Waasland noemt de acties "een verkeerd signaal". Volgens gedelegeerd bestuurder Luc Luwel "zagen de loodsen en havenwerknemers door deze ongeoorloofde acties zelf de tak af waarop ze zitten". Daarmee verwijst Voka niet alleen naar de scherpe concurrentie met Hamburg, maar ook naar de beslissing van de G6 Alliance om voortaan slechts één keer per week naar Antwerpen te komen. "In plaats van te staken, zou er beter getoond worden dat Antwerpen de best presterende en betrouwbaarste haven is en blijft", stelt Luwel.
Volgens Michel Defer van het ACOD grijpt het personeel van het zeewezen naar het stakingswapen omwille van de provocerende houding van de regeringen. "Als wij langer moeten werken, dan moet er ook een grondig overleg komen over de einde loopbaan en begeleidingsmaatregelen, maar dit zal geld kosten natuurlijk. Wie zal dat betalen? De betrokken regeringen schuiven de hete aardappel naar elkaar door en intussen nadert 1 maart, de absolute deadline voor de hervormingen, met rasse schreden. Wij houden van onze havens, maar we kunnen niet anders."
Een overzicht van de acties:
verkeerscentrale Zeebrugge: staking vanaf 13/2 (20.00 uur) tot 15/2 (08.00 uur)
verkeerscentrale Zandvliet: staking vanaf 14/2 (08.00 uur) tot 15/2 (08.00 uur)
Maritiem Reddings- en coördinatiecentrum Oostende: staking vanaf 14/2 (08.00 uur) tot 14/2 (20.00 uur)
Rededienst Vlissingen (aan en van boord halen loodsen): staking vanaf 13/2 (19:30 uur).Tussen 17:00 uur en 08.00 uur wordt niet gewerkt, overdag wordt voor een minimale dienstverlening gezorgd
verkeersleiding brug van Zelzate: staking vanaf 13/2 (22.00 uur) tot 14/2 (06.00 uur)
Reageren
Beoordeel dit artikel:
1
2
3
4
5
Uw naam: *
E-mailadres: *
Type the code from the image
Uw bericht: *
Reageren
Alle velden met * zijn verplicht
loading...
Reacties
14 februari 2012 om 08:29
paul seeldrayers
Gewoon 'privaat' loodsen toelaten, al dan niet met accreditatie van de Vlaamse overheid zou dit probleem snel oplossen. Wellicht niet haalbaar wegens te grote politieke inmenging. Kunnen deze 'ambtenaren'niet opgevorderd worden?
13 februari 2012 om 08:53
m
Hallo, Waarom di rupo niet op het matje laten komen hij is de oorzaak van alle kwaad met zijn besparingen.Als hij zo veder gaat zijn wij binnen afzienbaar tijd het ontwikkelingsland Van Europa En dit is gene stoef.
13 februari 2012 om 08:29
Patrick Vangelder
Dit is je reinste waanzin. Ik die dacht dat onze 'staats'loodsen verstandige mensen waren.In welke mate kan een mens zich vergissen? Zij lijken niet te beseffen dat zij in hun eigen voet schieten en gijzelen daarmee een precaire economie. Dit is financieel en economisch terrorisme. Heren rivierloodsen, jullie moesten je schamen. De arrogantie en zogenaamde onaantastbaarheid die jullie tentoonspreiden tart elke verbeelding. Als jullie je job zo beu zijn, ga dan rekken vullen in een supermarkt!
13 februari 2012 om 07:37
Philippe De Keyser
Dit is zeker niet verstandig nu de concurentie zeer hoog is onder de verschillende havens zijn er verschillende rederijen die uitwijken naar een andere haven en dan is maar de vraag komen ze nog terug zie maar aan de redrij MSC door moeilijke bespreking met PSA wordt een heel deel naar Duitsland overgeheveld terwijl men hier in Antwerpen met een beetje gezond verstand dat hier allemaal kan behandelen MSC home terminal is te klein maar aan het Deurganckdok dat maar op een 12% in gebruik is.
13 februari 2012 om 05:19
Superloods
De titel is nogal misleidend. Niet alle loodsen staken namelijk. Bovendien zijn loodsen maar een radertje in het geheel. Als de redediensten niet werken en/of de Vlaamse loodsboot buitengaats de Vlaamse loodsen niet aan boord zetten of van boord halen kunnen ook diegenen die niet staken geen loodsopdrachten uitvoeren. Het geheel is een schakel, als er een breekt breekt de ganse ketting.
13 februari 2012 om 04:33
Van den Poel Edgard
Het is een schande op deze wijze de havens te treffen. Op een moment waarbij Hamburg ons terug voorbijsteekt, zou men positiever moeten reageren dan zo de havens en het land te benadelen. We moeten allen begrip voor moeilijke tijden hebben en ons aanpassen aan de noden.
Eerste
1
2
Laatste
loading...
Nieuws
Beleid
Bedrijven
Markt
Opinies
Mensen & Events
Oplossingen
Services
Vacatures
Faillissementen
BEANR
Links
Archief Metis
Polls & reacties
Official Notices
Quer Durch
Lloyd TV
Lloyd TV
De Rode Sofa
Port of Ghent TV
MediaKit
Abonneren
Advertising
Adverteren
Nieuwsbrieven
eLloyd
eLloyd Plus
Informatie
Events
Contact
Adverteren
Over Mediabedrijf De Lloyd
Advertising
Jaarboek Haven Antwerpen 2012
Abonneren
Copyright 2011 De Lloyd